2011. március 2., szerda

Szamaria

A Tábor hegyről indulva, Szamaria szélén haladtunk a Jordán völgye fele. Ezt az útvonalat követték többnyire a Jeruzsálembe zarándoklók is pl. Jézus idejében. Ez mintegy 40 km-rel meghosszabbította az utat, de így kikerülték az ellenséges Szamariát. Az evangéliumokból tudjuk, hogy Jézus egy alkalommal mégis a rövidebb, de veszélyesebb utat választotta, Szamarián át. Ekkor folytatott párbeszédet  a szamariai asszonnyal (Jn.4,20)
Peter Walker, a Jézus nyomdokain című útikalauza 86.oldalán a következőket olvashatjuk Szamaria mai helyzetéről: "A jelenlegi politikai helyzet miatt a Szentföldnek ezen részét a látogatók sokszor figyelmen kívül hagyják. Pedig az ősi Szamáriába érdemes elmenni. Talán a nyugati partnak ez a szakasza érzékelteti a legjobban, milyen lehetett az ókorban az Ígéret Földjének dombvidéke, hiszen itt nincsenek új települések azóta sem. Fontos megtekinteni Jákob kútját, amely igencsak lenyűgöző. Napjainkban egy félig elkészült ortodox templom veszi körül, de az épület sohasem készült el az első világháború miatt. A helyszínen elidőzve könnyen elképzelhetjük, ahogy Jézus utazásából visszatérve megpihent itt.
Szichemben ma is találhatunk ókori agyagcserepeket, és átérezhetjük a valamikor Kr. e. II. évezred kezdetén fénykorát élő város antik légkörét. Napjainkban egy félig elkészült ortodox templom veszi körül, de az épület sohasem készült el az első világháború miatt. A helyszínen elidőzve könnyen elképzelhetjük, ahogy Jézus utazásából visszatérve megpihent itt.
A hegy csúcsán nyolcszögletű templom áll, mely az 5. század végén épült, majd a muzulmánok a 8. században lerombolták. Tőle keletre, mellette helyezkedik el az ősi szamáriai templom, amelyet a Kr. e. 2. század végén romboltak le. Csodálatos a kilátás az ókori Szamária városának romjai közül is. Fellegvárából tiszta időben a partvonalig ellátni. A romok között fellelhetők a városkapuk, egy oszlopsor szegélyezte út, egy piactér és egy római színház. "


Mindez számunkra csak a virtuális utazás része lett, mert mi a Jordán folyását követve Jézus megkeresztelkedésének a helyét kerestük. Amint viszonylag nagy sebességgel haladtunk, egyszer csak balra feltűnt egy tábla, ami a megkeresztelés helyét jelezte. Itt kellett volna letérnünk, de mivel a csoportot kerestük, akikkel találkoznunk kellett, elmentünk Jerikóig, majd visszatértünk. Egy parkolóban rövid pihenőt tartottunk, hogy megérdeklődjük a helyes irányt. Itt néhány tevét is láttunk, úgy hogy érdemes volt "eltévednünk."

2011. február 27., vasárnap

Naim

A Tábor hegyi tapasztalatok bejegyzése után, egy virtuális kört tettem Galileában azokon a helyeken, ahová az idő szűke miatt nem juthattam el. Most a Jordán völgye felé vesszük az irányt, hogy felkeressük Jézus keresztelési helyét. Mivel Naim városa,  a Tábor hegy közelében van (kb.7 km-re, dél-nyugatra), szerepelt az úti tervben. Azonban sajnálatos módon, mégsem fért bele az idő keretbe. Mivel ezt a szentélyt is a ferencesek gondozzák, írok róla néhány sort.
Lukács evangéliumában (7,11-17) szerepel a történet, hogy Jézus a város kapujában feltámasztotta az özvegy asszony egyetlen fiát. Ennek emlékét őrzi ez a hely, amely Názárettől 14 km-re van.
 Cesareai Eusebios a IV. században tud az emlék hely létezéséről. A VI. században már templomról is beszélnek a zarándokok, egészen a XVI. századig, amikor már csak romokról tesznek említést. 1881-ben újabb templomot épített a názáreti, ferences házfőnök. A templom ma is áll, azon a helyen, ahol a korábbi szentély romjai voltak, és amelyet a ferencesek szereztek meg.

2011. február 24., csütörtök

Kána

Két Kána, Názáret közelében
János 2,1-11 számol be Jézus csodájáról a galileai Kánában, ahol a vizet (kb.570 liter) borrá változtatta.
Azért pontosítja, hogy a galileai, mert van egy Északra, Szidon mellett fekvő Kána, tehát nem erről van szó.
Két helyiség is igényt tart arra, hogy ott történt az evangéliumi esemény Kafr-Kenna és Hirbet-Kána.
Az evangéliumok alapján annyi derül ki, hogy Kána Názáret és a Galileai tó között lehetett. János 4,46-54 szerint a Kánában tartózkodó Jézus azt mondja a királyi tisztviselőnek, hogy a fia, aki Kafarneumban lázas betegen fekszik, nem halt meg, hanem él. A tisztviselő elindult haza. Útközben otthonról jövő hírvivőkkel találkozott, aki elmondják, hogy fia az előtt való nap meggyógyult (a Jézussal való beszélgetés órájában) A távolság tehát akkora lehetett,
hogy maximum egy nap alatt meg lehet tenni.
Kafr-Kenna
Hirbet-Kána ma romhalmaz, a neve alapján is Kána-romjai.
Kafr-Kenna lakott helyiség (6-7 ezer muszlim, a keresztények
kisebbségben vannak). A ferencesek látják el a latin plébániát, és ők gondozzák a kánai menyegző emlékére épült szentélyt.


2011. február 23., szerda

Kursi

Kursi
A Golán fensík lábainál, annak nyugati oldalán található a Galileai tó partján Kursi, amelyet Gadarával azonosítanak.
Jézus Gadara környékén meggyógyít egy ördögtől megszállottat: Mt 8, 28-34; Mk 5, 1-20; Lk 8, 26-39
Egy bizánci templom található a helyen, az evangéliumi történet emlékére.
Az izraeli régészek 1971-ben kezdték meg a nem sokkal elôbb felfedezett bizánci kolostor feltárását. A kolostor temploma mintegy 500 méternyire állt a régi településtôl. Tekintélyes méretei voltak: 45 m hosszú és 23,5 m széles volt. A keleti oldalon nyíló fôbejárat (a kép alsó szélén) elôbb egy szűk külsô, majd egy tágas belsô udvarra vezetett. A nyugati véget kívülrôl szögletesen falazták le, de belül apszis zárta a templomot, két oldalán két kápolnával. Az apszis belsô falán még felismerhetô volt az a kôpad, amely a katedrát és a papság ülôhelyét jelentette. Az énekesek kórusa két lépcsôfokkal volt magasabb, mint a templom padlószintje, és 4 méternyire benyúlt a fôhajóba a szentély felôl. Az apszistól balra, délre fekvô kápolna, amelyet ,,diakonion''-nak is mondanak, keresztelôkápolna volt. A kicsi, téglával kifalazott keresztelômedence a keleti falnál állt.
A bejáratnál a padlóban lévô felírás szerint az építtetô a kolostor Sztephanosz nevű apátja volt 585-ben. A templomhoz a déli oldalon két keskeny, szögletes kápolnát építettek, padlóját mozaikkal rakták ki. Ugyanilyen kiképzést találunk a templom északi oldalán  is, de semmi adat nincs rá, hogy ez is kápolna lett volna. A középsô helyiségben egy olajprés nyomait lehet látni. A templom elôtti udvarokat bazaltkôvel kövezték ki, a templom padlóját viszont mozaikkal rakták le. A mozaikpadló a mellékhajókban és a két kápolnában elég jó állapotban megmaradt. Sajnos az állat- és növényalakokat kivésték a mozaikból, amikor a 8. században a templomot lakóhelynek és csűrnek használták.
Érintetlen épségben maradt meg a kolostor kriptája az egyik kápolna alatt. A csontok helyzetébôl látszott, hogy e halottak nyugalmát az évszázadok során senki sem zavarta meg.
A másik hely, amely igényt tart arra, hogy ott történt volna az evangéliumi esemény a Genezáreti-tótól 55 km-re délkeletre fekvô Gerasza városa. Azonban ez túlságosan messzire van ahhoz, hogy ez valószínű legyen. A várost Nagy Sándor (336-323) alapította mint hellén települést. A hasmoneus Alexander Janneusz (Kr. e. 103-76) alatt került zsidó fennhatóság alá, s azóta jelentôs mértékben lakták zsidók is. Kr. e. 63-ban Pompeius széles körű önkormányzatot hagyva újra a Dekapoliszhoz csatolta, de most már római fennhatósággal.

2011. február 22., kedd

Tiberiás

Tiberiás ma
Amint Magdalától tovább haladunk a Galileai tó nyugati partján, Tiberiasba jutunk. A várost Heródes Antipas alapította Kr.u. 25-ben, Tiberius császár tiszteletére. A város megalapításával egyben új központot építtetett királyságának, Galileának és Szepphorisszal vetekedett a fővárosi rang elnyeréséért. Az evangéliumokban csak egyszer szerep a neve: "Tiberiasból több bárka jött a hely közelébe, ahol az Úrtól megáldott kenyereket ették."(Jn 6,23) A régi Tibériás a mai településtôl délre, 3 km-re kezdôdött a Hammat hôforrásnál, és észak felé húzódott egészen a mai város határáig. Szanaszét heverô oszlopfôk, oszlop- és párkánytöredékek jelzik az egykori város helyét.
A város szervezete egészen hellenisztikus volt, habár lakosai túlnyomóan zsidók voltak, de mindig volt keresztény jelenlét is. Dacára uralkodó szerepének, a zsidóknak 66. kitört lázadásakor a város ingadozó magatartást tanúsított. A III-IV. sz.-ban központja volt a zsidó tudományos köröknek, melyeknek színe-java itt állította össze a Misnát. 1099. a normannok fészkelték be magukat Tiberiásba, kiknek fejedelme, Tankréd, Galilea fejedelmévé kiáltatta ki magát. De már a következő évben Szaladin szultánnak kezeibe jutott. 1750. falait újból helyreállították; ezek azonban 1759. és 1837. földrengés által nagyon sokat szenvedtek. Legújabb időben a város déli részén felbuzgó főforrások csábítják Tiberiasba a látogatót.
A mai város felett húzódó hegyoldalban voltak a híres rabbisírok: rabbi Akiba sírja, aki Bar Kohbát messiásként üdvözölte; Johanan ben Sakkai sírja, aki a jabnei iskola alapítója volt; és sok más rabbié. Még a Cordovában született Ramban Maimonideszt (+ 1204) is, aki a középkor leghíresebb zsidó gondolkodója volt, itt temették el. A horizonton a háttérben a Dzsebel-ed-Dahi vonulata látszik, a jobb szélen a Tábor.
 Eddig tucatnyi feltárást végeztek a modern város körül, a jelenleg zajló munkálatok azonban az ősi város központjára fókuszálnak. Korábban egy fürdőkomplexumot, egy templomot, egy hatalmas oszlopos épületet és Hadrianus császár templomának alapjait sikerült megtalálni. Az oszlopos építményt eddig ugyan piacnak vélték, de az ásatásokat koordináló Katia Cytryn-Silverman szerint az inkább a városi mecset lehetett, amelyet a damaszkuszi nagymecset után mintáztak. Az eddig kiásott tárgyak között ciszternák, arab feliratok, mozaikpadló, olajlámpa, szobrok, bronzláncok és több száz pénzérme található.

Olaszul a településről a kusztodia honlapján: http://www.custodia.org/Tiberiade.html

2011. február 21., hétfő

Szentföldi Hírek



Maria Voce, a Focolare mozgalom vezetőjének látogatása a ferences kusztódia vendégeként, aki a Jeruzsálemi Héber Egyetemen előadást tartott.
Alagút, a második templom idejéből. Nemsokára a zarándokok számára is megnyitják azt az alagutat, amely Jézus korabeli, és a templomig vezetett. Feltehetően Kr.u 70-ben a zsidók ide menekültek Jeruzsálem ostroma idején.
Maradjatok só. Twal, jeruzsálemi pátriárka bátorítása a jeruzsálemi Notre Dame központban, ahol egy konferenciát szerveztek a keresztények és intézmények szerepe a Szentföldön címmel.
Az aprószentek szenvedése. Szimfonikus, katekétikai zenemű.
Mozaik készítő iskola Jerikóban.  Carla Benelli és Osama Hamdam beszél a központ tevékenységéről, amely Michele Piccirillo ferences atya szándékát váltotta valóra.

2011. február 20., vasárnap

Magdala

A Szentírás három Mária Magdolnát ismer:
- Betániai Mária, Lázár testvére, Márta nővére, akit Jézus megdicsért, mert a jobbik részt választotta.
- A bűnös asszony, aki könnyeivel öntözte Jézus lábát, és hajával törölgette.
- Magdalai Mária, aki néhány asszonnyal közösen követte őt tanító körútján. „Vele volt a tizenkettő és néhány asszony, akiket a gonosz lelkektől és a különféle betegségektől megszabadított: Mária, melléknevén Magdalai, akiből hét ördög ment ki, Johanna, Heródes intézőjének, Kuzának a felesége, Zsuzsanna és még sokan mások, akik vagyonukból gondoskodtak róla'' (Lk 8,1--3). A népi hagyomány egy személyé olvasztotta ezt a három szentírási szereplőt.
 Itt most a Magdalai Mária szülőfalújáról van szó. Magdala egy aprócska település volt a Genezáreti-tó partján. Nagyon valószínű, hogy Kapernaum, Korazin, Bétszaida mellett Magdalában is megfordult Jézus, sőt nem kizárt, hogy a nem rég felfedezetett zsinagógában is járt. Migdal a hetvenes zsidó háború idején is keményen tartotta magát: a galileai seregek főparancsnoka, Joszéf ben Mattijáhu (a későbbi Flavius Josephus) itt rendezte be egyik főhadiszállását. A település még akkor sem adta meg magát, miután egész Galilea és Tiberias is római kézre került. Annál nagyobb volt a győztesek bosszúja: a városkát földdel tették egyenlővé, a lakosokat vagy lemészárolták, vagy eladták rabszolgának.
A ferencesek 1971-75 között végeztek itt ásatásokat, amikor az ősi település romjai közül gyönyörű mozaikok kerültek felszínre. Egyben feltárták a zsinagóga romjainak egy részét, és megtalálták annak a régi, 100 m x 33m kolostornak a romjait, amelyről több zarándok is említést tesz a régi időkben (Teodosius, Willibald, Epifanio, Eutichio, Daniel apát, Sewulf….) 30 éves archeológiai munka után 2006-2007-között egy nagyarányú tisztítás után most már egységben látszik az épületek struktúrája. Ez után következik a feltárt falak konszolidálása és konzerválása.
Közvetlenül a romok szomszédságában a Krisztus Légiójának Kongregációja telkeket vásárolt és egy lelkigyakorlatos központot szándékszik építeni (Magdala Center). Az alapkövet XVI Benedek pápa helyezte el 2009-ben, a szentföldi látogatása alkalmával.
Az alábbi videó ennek a tervnek a történetéről szól, miközben a hely és környéke szépségét is láthatjuk.

Bővebben a a feltárt zsinagógáról: http://bibliairegeszet.blog.hu/tags/magdala

2011. február 19., szombat

Betszaida

A Földközi tenger partjáról térjünk vissza a Galileai tó környékére, Jézus nyilvános működésének a helyszíneihez.  Betszaida Péter, András és Fülöp apostol szülőhelye. "Fülöp Betszaidából való volt, András és Péter városából" (Jn 1,44).  Az arám szó jelentése: halászóhely, halháza. Betszaidával kapcsolatban Márk evangéliuma említi egy vak meggyógyítását (8,22-26).
A szomszédos Korozainnal és Kafarnaummal együtt korholta Jézus, amiért lakói nem hittek és nem tartottak bűnbánatot (Mk 11,21). Márk az első kenyérszaporítással kapcsolatban említi (6,45; vö. Lk 9,10).
Régóta próbálták beazonosítani ezt a helyet, s mindeddig hiába. Úgy látszik, hogy beigazolódott: Betszaida a Genezáreti-tó északi sarkától 2 kilométerre keletre fekvő "et-Tell"-lel azonos. 1987-ben kezdték ezt a dombot kutatni. Egy vincellérházat ástak ki, majd egy halászházra bukkantak, benne halászati eszközökkel. Beigazolódott az is, hogy a tó szintje a bazaltdombig terjedt, és csak a Kr. u. II. századi földrengés következtében tolódott el ilyen messzire.
Az ásatásokból kiderült, hogy a hely már az izraeli idők előtt is lakott volt. Nagy a valószínűsége, hogy itt volt Gessur "királyának" rezidenciája. Az ő lánya volt Dávid király harmadik felesége (2Sám 3,3), és az ő fia volt a híres Absalom, aki lázadást szervezett apja ellen. A város e korai korszaka 732-ben az asszír pusztítással végződött.
A hellenista és római időben a hely ismét felvirágzott, és a Betszaida nevet viselte. Fülöp, Nagy Heródes fia, a "Julias" melléknevet adta a városnak. Livia Julia Augustus császár felesége és Tiberius anyja volt. Az új elnevezéssel a város építészetileg is felértékelődött.
Amikor Péter, András és Fülöp felnőttek, Betszaida még a fejlődés kezdetén volt. Az apostolok között csak Andrásnak és Fülöpnek van görög neve. Péter neve Simon volt, a Kéfás melléknevet Jézustól kapta. Ez a névkülönbség arra enged következtetni, hogy Simon Péter és András talán nem is voltak testvérek a szó szoros értelmében. Ha az "Úr testvére" megnevezést tágabb értelemben vesszük (unokatestvér, rokon), akkor a "Simon Péter testvérét" is értelmezhetjük így. Ezt erősítheti meg János evangéliumának elbeszélése arról, hogy "néhány görög" látni akarta Jézust. Kérésükkel nem Péterhez fordulnak, aki első volt az apostolok között, hanem a betszaidai, görög nevű apostolhoz, Fülöphöz és Andráshoz (Jn 12,29). A fejlődő Betszaidában nyíltabbak lehettek az emberek a hellenizmussal szemben. S Jézus ilyen modern gondolkodású zsidókat is választott apostolainak.
Az et-Tell-ben végzett ásatásokat nemzeti parkként 1998. március 25-én adták át a látogatóknak. A bibliai földrajzban újra eltűnt egy fehér folt: egy apja ellen lázadó királyfi anyjának és három apostolnak a szülővárosa került napvilágra. Világosabb képünk van egy evangéliumi helyről, ahol Jézus élete és tevékenysége játszódott le. Az et-Tell bazalt útjain Jézus és apostolai nyomába léphetünk.
Gyürki László nyomán http://www.katolikus.hu/ujember/Archivum/regiek/Archivum/20000319/09/01.html

2011. február 18., péntek

Caesarea Maritima

 Mivel a Szentföldön két Caesarea van, és gyakran összekeverik a kettőt, a következő bejegyzés Cesarea Maritimaról szól. Idő szűke miatt nem látogathattuk meg, ezért többnyire a katolikus lexikon adatai alapján írok.
Caesarea Maritima, latin megnevezés, magyarul  'Tengerparti Cézárea .Kikötőváros a Földközi-tenger keleti partján, Joppe közelében. Kr. e. 20-9: Nagy Heródes építtette a korábbi Turris Stratonis mellett, Augustus császár. tiszteletére. Kedvező fekvése következtében csakhamar kikötővárossá fejlődött. Archelausz letétele és I. Agrippa király halála (ApCsel 12,20-23) után a római helytartók székhelye volt. Pilátus is többnyire itt tartózkodott, csak a nagy ünnepek, események alkalmával utazott Jeruzsálembe. Jeruzsálem felé Caesarean keresztül vezetett az út (9,30; 18,22; 21,8: Szt Pál). Lakosságának zöme pogány volt, de zsidók is keveredtek közéjük. Gyakori összetűzéseik érlelték a zsidók szabadság harcát a rómaiak ellen. Itt élt Fülöp apostol. (8,40; 21,8) Kornéliusz százados is ide való volt, akinek házában Péter tanított (10;. 11,11). Félix és Fesztusz helytartók idején Pál Ceasareában raboskodott, s beszélt II. Agrippa király előtt (23,23-35; 24,27; 25,1-4.6.13). Ma Kesari. Az 1956-tól végzett ásatások föltárták a róm. és bizánci épületek maradványait és a keresztesek városát. 1960-63: felszínre került Heródes színháza, s egy kőtömb, amelyen világosan kivehető Poncius Pilátus helytartó neve (az egyetlen felirat, amely nevét őrzi).
Pilátus neve
Püspöke volt volt Caesareai Euszébiosz.
A következő blogon olvasható egy bejegyzés, kommentekkel: http://atyaalbert.blogspot.com/2010/05/14-caesarea.html

2011. február 17., csütörtök

Caesarea Philippi

A Tábor hegyéről az utunk a Jordán folyóhoz vezetettet. Galileában még sok látni való lenne, de erre nem volt időnk. Most arra gondoltam, hogy mielőtt Júdea felé vennénk az irányt legalább virtuálisan járjuk végig azokat a helyeket is ahová nem jutottam el. A legészakibb ezek közül Caesarea Philippi, magyarul Fülöp Cézáreája, mai neve Baniyas. A Jordán forrásvidékén fekszik., Damaszkusztól 55 kilométerre, a Hermon hegy lábainál. Egy régi Pán-szentélyt Nagy Heródes újjáépíttetett, s a körülötte alakult települést Paneásznak nevezték. Kr. e. 3-2-ben Fülöp negyedes fejedelem Augustus tiszteletére várossá fejlesztette és a Caesarea Philippi nevet adta, hogy megkülönböztesse a tengerparti Caezáreatól (Caesarea Maritima). Itt a város közelében, hangzott el Péter vallomása: „Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia” és Krisztus válasza, a primátus ígérete: „Te Péter vagy, és én erre a sziklára építem Egyházamat” (Mk 8,27-30; Mt 16,13-20)

A Jordán egyik forrása



2011. február 14., hétfő

Szentföldi Hírek



Imádság Egyiptomért a betlehemi Melkita templomban a szentföldi keresztények Egyiptom népéért imádkoztak. Az imádság az egyiptomban dolgozó ferences testvérek tevékenységét szándékszik támogatni.

7 bíboros és 250 püspök a Szentföldön, a neokatekumen mozgalom meghívására.

HOGAR NINO DIOS - gyerek otthon. A Megtestesült Igéről elnevezett nővérek tevékenysége Betlehemben.

A pusztai Keresztelő János: egy zöldellő oázis... amely arra biztatja a zarándokokat, hogy szánjanak időt az Istennel való kapcsolatukra, ahogyan ezt Keresztelő János tette a pusztában.

2011. február 12., szombat

Tábor hegye - evangélium



Fr. Lackó Anaklét felolvassa a színeváltozás evangéliumi eseményét, a Tábor hegyén bemutatott szentmisén.

2011. február 9., szerda

Tábor hegye - megérkezés

Tábor hegye, templom
Jézus színeváltozásáról Máté 17,1-9, Márk 9,2-10, Lukács  9,28-39 számol be. Azonban csak arról írnak, hogy Jézus az apostolokat felvitte egy magas hegyre, a hegyet nem nevezik meg. Jeruzsálemi szent Cirill (347) az első, aki a keresztelendőknek tartott katekézisében a Tábor hegyét nevezi meg a színeváltozás helyéül. Ekkor már állott itt egy szentély, az esemény emlékére. A VI. században már három templomról tudnak, a három sátort idézve, "építsünk három sátrat"  A piacenzai zarándok 570 körül mászta meg a hegyet, és ezt mondja: "Három bazilika áll fenn a hegyen, ott, ahol az egyik tanítványnak ez jutott eszébe: Építsünk itt három sátrat."
Különben a IX századig a hegyen remeték, szerzetesek laktak. A keresztesek idejében épült templomot és a helyet a bencésekre biz ták. Azonban mindez romba dőlt. A XIII században katonai erődítmény volt. Néhány évszázadig elhagyott volt a hely. Közben a a ferencesek Názáretből kijártak misézni a Színeváltozás ünnepén. 1631-ben a ferencesek megkapták a helyet és újra három kis oratórium épült, de sokáig nehézkes volt a szent hely megközelítése.
A ma látható, impozáns templom A. Barluzzi tervei alapján épült 1924-ben. Ez uralja az egész környezetet, amit nagyon barátságosan alakítottak ki. Dús növényzet, fák, szép virágok díszítik a környéket. A templom két oldalán kilátó van, ahonnan messze el lehet látni. Szép és termékeny vidék. Gondozott szántóföldek, ültetvények, és még néhány víztároló is látszik innen felülről.
Bent a templomban csodák csodája épp magyar mise folyik, egy magyar zarándok csoport van bent. Hátul, két felől két kápolna van Illés és Mózes tiszteletére. A templom apszisát nagy mozaik díszíti, ami Jézus színeváltozását ábrázolja.
Mi este hat órakor miséztünk, amikor már minden elcsendesedett és a zarándokok hada is elvonult. Így szép nyugodtan végezhettük el. Nekünk is megadatott az érzés: "Uram, jó nekünk itt lenni."
A ferences testvérek nagy szeretettel, barátságosan fogadtak és nem utolsó sorban ízletes vacsorával vártak. Az ebédlő erkélyéről csodálatos volt, esti fényben látni a környéket.
Jelenleg két ferences lakik itt és dolgozik a szentély szolgálatában. A ferences kusztódia újabban itt gyógyulni vágyó drogosokkal is foglalkozik, vagy legalább is otthont ad a Mondo X-nek. Ők segítenek a testvéreknek, különösen a kerti munkában, ami nem kis erőfeszítést jelent.
Bővebben a helyről:
Honlap: http://198.62.75.4/www1/ofm/san/TAB00mn.html

2011. február 6., vasárnap

A Tábor hegye

A Tábor hegy lábánál levő parkolóban nagy volt a nyüzsgés. Mi is hamar átszerveződünk. Egy kisebb méretű busz felviszi a csomagokat és azokat, akik beférnek. A többiek gyalog vágnak neki az útnak. Egy kissé csábított ugyan a gyalog túra, de arra gondoltam, hogy a nagy melegben jó lesz spórolni az energiával és, hogyha hamarabb feljutok több időm lesz fenn a hegyen. 15-20 perc alatt lehet autóval feljutni a meredek, és kanyargós úton. Látom, hogy akadnak vállalkozó kedvűek, akik gyalogosan vágnak neki. Fenn pedig már nagyon sokan vannak. Milyen jó, hogy gondosan előkészített szobák várnak. Ide is haza érkeztünk, mert a ferences testvéreink gondozzák ezt a szent helyet is, itt a Szentföldön. Mielőtt körbe járnám a helyet nem hagy nyugodni a "fellebben-e a fátyol" gondolata. Ezért papírra vetettem.
Talán arra van leginkább szűkség, hogy fellebbenjen a fátyol. Az, ami elválasztja a láthatót a láthatatlantól, a kézzelfoghatótól azt ami megfoghatatlan, mégis valóságos, legalább annyira, mint ami fizikailag érzékelhető. Érzéket és értelmet kérek Istenem, hogy semmi ne terelje el a figyelmemet a teljes valóságtól. Most úgy gondolom, hogy a leegyszerűsödés,- az egyszerűség segít, legalább átlátni a fátylon, vagy legalább is meglebbenti azt, mint a hűsítő szél, a fojtogató meleget!

2011. február 3., csütörtök

A Letaszítás Hegye

Letaszítás Hegye
Összesen, alig két napot tartózkodtunk Názáretben és környékén. Ebéd után elbúcsúztunk attól a ferences testvértől, aki a zarándokházat vezeti, és olyan nagyszerűen vendégül látott bennünket. Úgy tűnt, hogy jól esett a feléje tanúsított figyelmességünk, amit határozottan meg is érdemelt. Az ünnepélyes búcsúzkodás után, a csomagjainkkal elindultunk lefele Názáret utcáin, hogy az előre megbeszélt helyen felszállhassunk a kisbuszra, folytatva a szentföldi zarándoklatunkat. Amíg várakoztunk alkalmunk volt bepillantani a város hétköznapi életébe. Talán egy posta előtt álldogálhattunk. Mindenképp nagyon forgalmas hely volt. Végre megérkezett a busz és elindultunk. Mielőtt elhagytuk volna Názáretet, még egy utolsó tekintetet vethettünk arra a hegyre, amelyről a hagyomány szerint Jézust a zsinagógában tartott beszéd után honfitársai le akarták taszítani (Lk 4,28-30).  2009 május. 14.-én XVI Benedek pápa, szentmisét mutatott be ezen a helyen. Ezen a  helyen, egy kis filmet láthatunk, a helyszín előkészítéséről: http://www.youtube.com/watch?v=ZZ5jVYppg8s
Itt pedig olasz nyelven a kusztódia honlapján olvashatunk erről az eseményről olasz nyelven: http://www.custodia.org/Il-Monte-del-Precipizio-il-luogo.html
A hegy 397 méterre emelkedik az Ezdrelon síkság fölé. Egy IX századi hagyomány szerint ez a "Letaszítás hegye"
Mario, az arab sofőrünk túl gyorsan veszi a kanyarokat, ahhoz, hogy túlságosan elmerüljünk a látványban. Egy hirtelen kanyar után már csak az előttünk levő utat látjuk. Előreláthatóan bő félórát utazunk a Tábor hegy lábáig, onnan pedig más jármű visz fel a tetőre. Épp ennek a megszervezése folyik telefonon, gyors és számunkra érthetetlen nyelven, feltehetően arabul.

2011. január 30., vasárnap

Szentföldi Hírek



Ima az egységér
Az egység ima hete, Jeruzsálemben. Újabb bizonyíték arra, hogy ami összeköt nagyobb, mint ami elválaszt.

Közel a Golgotán
Közel.. azon a helyen, ahol Jézus vérét ontotta. Ima a görög ortodoxokkal, a Golgota oltáránál.

Emlék nap
David Neahus, a jeruzsálemi héber nyelvű katolikus közösség vikáriusa, a családja történetéről beszél.

CARITAS JERUSALEM
Nagyon sok személy segít. a jeruzsálemi Caritas. A 40 évvel ezelőtt született szervezetről beszél  Claudette Habesch igazgatőnő.

2011. január 27., csütörtök

A názáreti zsinagóga

"A Messiás iskolája."
"Az észak-itáliai, Piacenzából való zarándok, 570-ben még látta azt a zsinagógát, amelyben Jézus a könyvtekercsből felolvasott. Az ott található ereklyékről is ír: "a lap, melyről az Urat ábécére tanították" és "a pad, melyben a többi gyermekkel együtt ült." Időrendben a következő beszámoló a keresztesek idejéből való, ami arról szól, hogy a zsinagógát templommá alakították.
Ma is látogatható egy hely, a görög katolikus templom mellett, amelyet az arabok a "Messiás iskolájának" neveznek. Azonban ezt a boltozatos épületet 1740-ben, alakították ki. Kezdetben istálló volt, majd iskolává alakították át. Ettől fogva kezdték azt terjeszteni, hogy ez a volt názáreti zsinagóga, ami azonban  nem állja ki a történelmi elemzés próbáját.
Az eredeti zsinagóga helyét a történészek, a szent József templomtól északra fekvő muszlim temető területén keresték. Itt négy szürke, gránit oszlopot találtak, melyből kettőt a ferencesek, kettőt a görögök szereztek meg. Valójában itt lehetett a hely, ahol Jézus szülővárosában Messiásként mutatkozott be.

2011. január 24., hétfő

Mária kútja

Mária kútja
Egy nem szentírási (apokrif) hagyomány szerint, az Angyali üdvözlet két jelenésből tevődött össze. Az egyik a kútnál volt, a második pedig otthon.
A kút, forrás fölé 1767-ben  görög orotodox  templom épült (Szent Gábriel).
Korábban itt egy a keresztesek korából való templom állt. Ennek kriptájában maradt fent a forrás-kút.
Mária kútja egy földalatti vezeték (akvadukt) révén összeköttetésben van a görög ortodox Szent Gábriel templom kriptájában található forrással, ősi kúttal, ahol a hagyomány szerint a Szűzanyának megjelent az Angyal. A történelem folyamán, hosszú ideig, ez volt Názáret egyetlen ivóvíz forrása, mindeni ide járt vízért.
A ma is mutogatott Mária kútja a Mária utcán, az út mellett látható.
Bővebben egy angol nyelvű honlapon: http://www.biblewalks.com/Sites/maryswell.html
Itt egy videó is látható a kútról: http://www.youtube.com/watch?v=UXg9wvWbcvg

2011. január 23., vasárnap

Szentföldi Hírek



Galileai Kána, ahol Jézus az első csodáját tette. Ma egy életerős keresztény közösség lakik itt. A latin katolikus plébánia, amelyet a ferencesek vezetnek egy új iskola tervét mutatta be.

AVSI: az ember szolgálatára. Az emberi személy méltóságának az előmozdításán dolgozik.1993-tól van jelen Palesztinában. Bemutatta a 2011-re vonatkozó terveket.

A Jordán folyónál. A jordániai keresztények megemlékeztek Jézus megkeresztelkedéséről.

Házak, Jeruzsálem Ó-városában, keresztények számára.
A ferences kusztódia projektje, amely több mint harc a lakás krízissel.

Ima az egység hetében. Január 29-én a jeruzsálemi Etióp Ortodox Egyház látja vendégül az egységért végzett ötödik rendkívüli ima alkalmat.

2011. január 22., szombat

Archeológiai leletek

A neveltetés templomától visszafele jövet az angyali üdvözlet bazilika irányába betértük megnézni a két templom közötti archeológiai területet és múzeumot.
1930-ig itt állott a ferences kolostor. A bazilika újjáépítése, és a kolostor más épületbe költöztetése, lehetőséget nyújtott a terület alapos feltárására. A leletek azt bizonyítják, hogy Názáret Krisztus születése előtt 1500-2000 évvel lakott terület volt. A régi házakat többnyire a mészkőben kialakult természetes barlangok elé építették. Olyan feliratokat (graffiti) tártak fel, amelyek Mária korai tiszteletére utalnak (Maria Xarie - Ave Maria.
Egy múzeumot is berendeztek itt a ferencesek. Ezt is körbe jártuk.
Itt állították ki mindazt, ami a korábbi templomokból megmaradt, pl. oszlopfejek, vagy olyan használati tárgyakat, pl. mécsesek, amelyek az ásatások alatt előkerültek.
Bővebben a múzeumról, képekkel olaszul itt: http://198.62.75.4/www1/ofm/san/TSnzz04-it.html

2011. január 20., csütörtök

A neveltetés temploma

A neveltetés temploma belülről
Az angyali üdvözlet bazilikájától öt percnyi járásra van a szent Józsefnek szentelt templom. Azon a helyen épült ez, ahol az Úr Jézus nevelkedett. A templom előtt épp egy ferences testvér magyarázott egy csoportnak. John Abela máltai volt és a Rómában a kúrián dolgozott. Ő készítette, gondozta rendünk honlapját. Nagyon jól ismerte a Szent Földet, mert ott tanult és ásatásokon is részt vett. Decemberben olvastam a rend honlapján, hogy szív infarktusban hirtelen 53 évesen elhunyt. Isten nyugtassa.
Belépve a neveltetés templomában rögtön feltűnt, hogy ez is új építmény. Pedig már egy Arculf nevű zarándok 670-ben szól arról, hogy "Názáretben két nagy templom épült. Egyik a város központjában, amely azon a helyen épült, ahol a mi Urunk Jézus nevelkedett... a másik pedig ahol Gábor angyal megjelent Máriának."
A XVII században Francesco Quaresmi atya utal egy helyre, "amelyet a helybeliek József műhelyének hívtak... és ahol korábban egy szent Józsefnek szentelt templom állott."
A ferencesek 1754-ben megvásárolták a helyet. A ma látható templomot 1914-ben építette Wendelin Hinterkeuser, a régi római-, bizánci-, keresztes kori templomok romjai fölé . A munkálatok alatt barlangok, vízgyűjtő medencék, kezdetleges lakóhelyek, és egy nagyobb medence került elő, amely valószínű, hogy rituális fürdő hely, esetleg keresztelő medence volt.
A templomot úgy építették meg, hogy alatta ezek a feltárt helyek meglátogathatók. Mi is végig jártuk, elgondolkodva azon, hogy a kis Jézus ezen a környéken játszadozott, itt nőtt fel a rokonok, szomszédok szeme láttára.
Kedves jelenteket ábrázolnak a színes ablakocskák mint József álma, Mária eljegyzése.
Olaszul, angolul bővebben a custodia honlapján olvasható a hely történetéről ezen a címen, és néhány kép is megtekinthető: http://www.custodia.org/Nazareth-San-Giuseppe.html?lang=it

 

2011. január 15., szombat

Az Angyali Üdvözlet Temploma

Felső templom
A názáreti bazilika emeleti része, a felső templom szép, tágas tér. Ahogy beléptünk lenyűgöztek a hatalmas méretek és arányok. Igaz betonból készült az egész templom, így könnyebb volt dolgoznia az építésznek.
Elől, nagy kör alakban korlát védi azt az üresen hagyott jó nagy területet, ahonnan le lehet látni az angyali üdvözlet barlangjára. Felfele tekintve, a lefordított liliomot mintázó kupola szépsége nyűgöz le.
Megkerestük a magyar eredetű Szűzanya képet a szentélyben. Egyik oszlop eléggé eltakarja, így nehezebben lehet rátalálni. Nem is tudja mindenki, hogy létezik ilyen kép a bazilikában. Legtöbben lent az udvarban, az árkádok között keresik, mert a legtöbb nemzet által ajándékozott kép ott található. A magyar eredetű egy kissé modernre sikeredett. A Szűzanya, a kis Jézust tartja a karjában. A feje fölött angyalok tartják a szent istváni koronát.Tehát igazából Magyarok Nagyasszonya ábrázolásról van szó.
Miután egy kis szabad időt kaptunk gondoltam egy keveset üldögélek a csendben. Azonban arra lettem figyelmes, hogy több indiai csoport is érkezett egymás után és mind céltudatosan a padok előtt jobbra kanyarodtak és ott imádkoztak, fényképet készítettek. Ahol én ültem, onnan nem látszott a kép, ami előtt megálltak. Mikor már sokadszorra ismétlődött a jelenet, akkor már én is kíváncsivá lettem. Oda mentem, és hát természetesen az egy "indiai bőrbe bújtatott" Szűzanya kép vonzotta a látogatókat. Miután a rejtély megoldódott kissé távolabb mentem, hogy valóban csendben maradhassak, de azt kellett tapasztalnom, hogy a felső templomot is a legtöbb zarándok meglátogatja, még ha vonzóbb is az angyali üdvözlet barlangja.

Szentföldi Hírek

[ar] [en] [fr] [it]


A HOLY LAND COORDINATION a püspöki konferenciák szervezete, amelynek feladata a Szentföld javát szolgálni. A püspökök évente összegyűlnek Jeruzsálemben, az aktuális témák megvitatására.

Interjú Shekh Ibrahim Khadil-al jeruzsálemi főmufti gazdasági helyettesével, aki elitéli az Alexandriában történt vérengzést.

P. Michele Mazzeo előadást tartott a jeruzsálemi Biblikus Intézet meghivására a legújabb könyvéről, a Jelenések könyve kommentárjáról.

Az izraeli tursztikai minisztérium kiadványa "a Szűzanya nyomában" cimmel. Ein Karemben mutattál be a kiadványt,amellyel a zarándoklatokat szeretnék előmozditani.

2011. január 9., vasárnap

Szentföldi Hírek

[ar] [en] [fr] [it] [pt]



Betlehemben a Katolikusok Urunk megjelenésének ünnepét ülték, az ortodox keresztények pedig Karácsonyt ünnepeltek.
A kopt keresztények fájdalma, a keresztények fájdalma. Az Alexandriában
megölt keresztényekre emlékeztek.
Az "Effeta" hallássérült intézet gyermekei előadása Betlehemben.
Betlehemben gyermek kórházat avattak, amely egyetlen ilyen intézmény Palesztinában.

2011. január 5., szerda

A Barlang

Az angyali üdvözlet barlangja előtt már jártunk. Az előtte álló oltáron mutattuk be a szentmisét, de csak most vettük szemügyre részletesen. A mai modern bazilika Mária háza helye fölé épült. Az ásatások bizonyítják a barlang és a hely hitelességét, azt a tényt, hogy Jézus idejében ez a hely lakott terület volt. A 2-3 századból származó töredékeken feliratokat találtak, amelyek bizonyítják, hogy itt tisztelték a Szűzanyát. Egyik feliraton ez áll: "XE MARIA", amit a régészek Khaire Maria, "Üdvözlégy Máriá"-nak olvasnak. Ma, az altemplomban csak a barlang látható. Maga a ház nincs ott. A barlang előtti téren állhatott Mária háza. 670-ben egy Arkulf nevű zarándok ezt jegyezte fel, hogy " ott épült az a a ház, amelyben a főangyal belépett a Szent Szűzhöz." A hagyomány szerint a házat angyalok vitték át az olaszországi Lorettoba, ahol ma is láthatók ezek a szent falak. A feltűnő, hogy a falakból vett geológiai minták igazolják, hogy  a kövek Názáret környékéről származnak, mert megegyeznek a názáreti barlang geológiai mintáival. Nem rég vásároltam egy könyvet Michel Hesemann-tól: Názáreti Jézus, amelyet szívesen ajánlok bárkinek. Az író a könyv lapjain (31-34 oldal) egy 13. századból származó vatikáni dokumentumra  hivatkozva állítja, hogy  nem angyalokról van szó, hanem az Angeloi család vitte át a szent ház köveit a Szent Földről, Olaszországba. Ez szerint a család egyik hozomány levele említi: "a szent kövek, melyeket Isten Szűz anyjának, Nagyasszonyunknak házából hoztak el." Így a család nevéből, Angeloi tévesen következtettek volna arra, hogy angyalokról van szó, és így alakult ki a hagyomány, hogy angyalok vitték át a házat.

Olaszul böven olvasható a templomról és környékéről a bazilika honlapján.

2011. január 3., hétfő

Az Angyali Üdvözlet Temploma

Názáret látképe
Már reggel összecsomagoltunk, mert délben indulunk tovább. A csomagjainkat egy nagy terembe vittük. Azonban a  délelőttöt még Názáretben töltöttük. Most tüzetesebben megnézhettük a bazilikát. A templom előtt meghallgattuk a történetét.
Mária háza helyére épült. Szent Jeromos keveset ír a helyről. Valószínű zsidó keresztények éltek itt, akik Mária háza helyére egy "domus ecclesie"-t, házi templomot építhettek.  Mikor a Tibériásból való József, a zsidó pap és konvertita Konstantin császártól megbízást kapott arra, hogy Galileában keresztény templomokat építsen, Názáret ahhoz a négy városhoz tartozott, amelyek különösen ellenséges lelkületűek voltak: ,,Senki sem tudott ott templomot építeni, mert lakóik között sem görög, sem szamaritánus, sem keresztény nem volt. Ez elsôsorban Tibériásra, Szefforiszra, Názáretre és Kafarnaumra jellemzô, mert ezek a városok kínosan ügyeltek arra, hogy egyetlen idegen le ne telepedhessék közöttük'' (Epiphaniusz, Adv. Haereses 30, 11).
 Euszébiosz (339) egyháztörténetében idézi a Jeruzsálembôl való Julius Africanus (+240 után) állítását, amely szerint Názáretben még élnek az Úr rokonai. Euszébiosz, miután elmondta, hogy nagy Heródes hogyan semmisítette meg az összes hivatalos zsidó nemzetségtáblákat, hogy így palástolja a maga idúmeus származását, ezt írja: ,,Néhányan mégis maradtak, akik azzal dicsekedhettek, hogy megôrizték származásuk névjegyzékét, akár úgy, hogy emlékezetbôl tudták, akár magánfeljegyzések alapján. Hozzájuk tartoztak azok is, akik a Megváltó családjához tartoztak, és ezért 'az Úr rokonai'-nak hívták ôket. Ezek Názáret és Kaukab helységekbôl származtak, és szétszóródtak az ország egyéb területeire, és a nemzetségtáblákat részben emlékezetben, részben családi könyvekben, amennyire csak tudták, megôrizték'' (Hist. eccl. 1, 7).

Megnyugtató valószínűséggel elfogadhatjuk, hogy az ,,Úr rokonai'' alkották Názáretben a keresztény közösség magvát, és gondosan ápolták a hely hagyományait. Egy zsidókeresztény istentiszteleti hely, egy ,,zsinagógatemplom'' felfedezése a 2--3. századból azon a területen, amelyet a hagyomány az Angyali Üdvözlet helyének tart, ezt a valószínűséget a bizonyosság szintjére emeli.
Konstantin császár uralkodása alatt Názáretnek is ki kellett tárnia kapuit az idegenek elôtt. De még sokáig a zsidók képezték a lakosság zömét, ahogy errôl 570 körül a piacenzai zarándok értesít, jóllehet 460 táján már a püspöki székhelyek között tartják számon Názáretet. A zarándoknak megmutatták Názáretben a régi zsinagógát és az Angyali Üdvözlet templomát: ,,Szűz Mária háza bazilika lett''. A piacenzai zarándok ezt jegyezte fel: " Akkor Názáret városába értünk, ahol sok csoda történt. Ebben a városban a zsidó nők figyelemre méltóak, mert náluk szebbeket nem lehet találni az egész vidéken, s azt mondják, hogy szépségüket Szűz Máriának köszönhetik; azt mondják, hogy az ő rokonai, s mig a zsidók nem szeretik a keresztényeket, ők nagyon szeretik őket."
A galliai püspök, Arkulf (670) leírása szerint a templom oda épült, ,,ahol az a ház állt, amelybe az arkangyal belépett Szűz Máriához''. Ezek szerint az angyali üdvözlet házban történt és nem barlangban.

Az ásatások szabaddá tették néhány faltöredékét annak a bizánci bazilikának, amelynek pompájáról a piacenzai zarándok ír. A feltárt mozaiktöredékek és a más templomokkal való összehasonlítás arra a következtetésre juttatta a kutatókat, hogy ezt az épületet az 5. század elsô felében emelték.
614-ben II. Koszroesz perzsa király pusztító seregeivel betört Palesztinába, és a zsidók lelkesen csatlakoztak a hódítóhoz: ,,Amikor Koszroesz Jeruzsálem felé vette az útját, a zsidók hozzá csatlakoztak -- ahányan csak Tibériásban, Galilea hegyei közt, Názáretben és a környéken laktak -- és segítettek a perzsáknak a templomok lerombolásában és a keresztények meggyilkolásában'' (Eutychii, Annales 212 c.).
A következô években Hérakliusz császár legyôzte a perzsákat, és félelmetes bosszút állt a palesztinai zsidókon. A 629--630-as év a zsidó Názáret pusztulásának évét jelentette.
Amikor a keresztesek a XI. században Názáretbe jöttek, megtalálták az Angyali Üdvözlet templomának a romjait, és rövid idô alatt új templomot emeltek a romok helyére. Ennek az alapfalait is sikerült feltárni az 1955-ös ásatásoknál. A keresztesek által épített bazilika nagyobb volt, ezért egészen magába zárta a régi templom romjait.1263-ban Bibarsz szultán lerombolta a keresztesek Angyali Üdvözlet-templomát. Ismét csak a barlang maradt látható tanú a romok alatt. A ferencesek hosszas fáradozás után 1730-ban kaptak engedélyt a törököktôl, hogy a romokból a grotta fölé új templomot építhessenek. De mindössze hat hónapot kaptak a templom építésére! Azért hat hónapot, mert akkoriban ennyi idôt kellett a mekkai zarándoklatra szánni. A nagy sietségben a régi templom romjai fölé keresztbe építették az új templomot, s az Angyali Üdvözlet barlangja lett a templom kriptája, amelyhez széles márvány lépcsô vezetett.
Ezt a ferencesek által hirtelen felépített szükségtemplomot 1954-ben lebontották, hogy helyet készítsenek egy méltó, a keresztesek bazilikájával nagyjából azonos méretűre tervezett bazilika számára, ami 1969-ben meg is épült.