2011. február 18., péntek

Caesarea Maritima

 Mivel a Szentföldön két Caesarea van, és gyakran összekeverik a kettőt, a következő bejegyzés Cesarea Maritimaról szól. Idő szűke miatt nem látogathattuk meg, ezért többnyire a katolikus lexikon adatai alapján írok.
Caesarea Maritima, latin megnevezés, magyarul  'Tengerparti Cézárea .Kikötőváros a Földközi-tenger keleti partján, Joppe közelében. Kr. e. 20-9: Nagy Heródes építtette a korábbi Turris Stratonis mellett, Augustus császár. tiszteletére. Kedvező fekvése következtében csakhamar kikötővárossá fejlődött. Archelausz letétele és I. Agrippa király halála (ApCsel 12,20-23) után a római helytartók székhelye volt. Pilátus is többnyire itt tartózkodott, csak a nagy ünnepek, események alkalmával utazott Jeruzsálembe. Jeruzsálem felé Caesarean keresztül vezetett az út (9,30; 18,22; 21,8: Szt Pál). Lakosságának zöme pogány volt, de zsidók is keveredtek közéjük. Gyakori összetűzéseik érlelték a zsidók szabadság harcát a rómaiak ellen. Itt élt Fülöp apostol. (8,40; 21,8) Kornéliusz százados is ide való volt, akinek házában Péter tanított (10;. 11,11). Félix és Fesztusz helytartók idején Pál Ceasareában raboskodott, s beszélt II. Agrippa király előtt (23,23-35; 24,27; 25,1-4.6.13). Ma Kesari. Az 1956-tól végzett ásatások föltárták a róm. és bizánci épületek maradványait és a keresztesek városát. 1960-63: felszínre került Heródes színháza, s egy kőtömb, amelyen világosan kivehető Poncius Pilátus helytartó neve (az egyetlen felirat, amely nevét őrzi).
Pilátus neve
Püspöke volt volt Caesareai Euszébiosz.
A következő blogon olvasható egy bejegyzés, kommentekkel: http://atyaalbert.blogspot.com/2010/05/14-caesarea.html

2011. február 17., csütörtök

Caesarea Philippi

A Tábor hegyéről az utunk a Jordán folyóhoz vezetettet. Galileában még sok látni való lenne, de erre nem volt időnk. Most arra gondoltam, hogy mielőtt Júdea felé vennénk az irányt legalább virtuálisan járjuk végig azokat a helyeket is ahová nem jutottam el. A legészakibb ezek közül Caesarea Philippi, magyarul Fülöp Cézáreája, mai neve Baniyas. A Jordán forrásvidékén fekszik., Damaszkusztól 55 kilométerre, a Hermon hegy lábainál. Egy régi Pán-szentélyt Nagy Heródes újjáépíttetett, s a körülötte alakult települést Paneásznak nevezték. Kr. e. 3-2-ben Fülöp negyedes fejedelem Augustus tiszteletére várossá fejlesztette és a Caesarea Philippi nevet adta, hogy megkülönböztesse a tengerparti Caezáreatól (Caesarea Maritima). Itt a város közelében, hangzott el Péter vallomása: „Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia” és Krisztus válasza, a primátus ígérete: „Te Péter vagy, és én erre a sziklára építem Egyházamat” (Mk 8,27-30; Mt 16,13-20)

A Jordán egyik forrása



2011. február 14., hétfő

Szentföldi Hírek



Imádság Egyiptomért a betlehemi Melkita templomban a szentföldi keresztények Egyiptom népéért imádkoztak. Az imádság az egyiptomban dolgozó ferences testvérek tevékenységét szándékszik támogatni.

7 bíboros és 250 püspök a Szentföldön, a neokatekumen mozgalom meghívására.

HOGAR NINO DIOS - gyerek otthon. A Megtestesült Igéről elnevezett nővérek tevékenysége Betlehemben.

A pusztai Keresztelő János: egy zöldellő oázis... amely arra biztatja a zarándokokat, hogy szánjanak időt az Istennel való kapcsolatukra, ahogyan ezt Keresztelő János tette a pusztában.

2011. február 12., szombat

Tábor hegye - evangélium



Fr. Lackó Anaklét felolvassa a színeváltozás evangéliumi eseményét, a Tábor hegyén bemutatott szentmisén.

2011. február 9., szerda

Tábor hegye - megérkezés

Tábor hegye, templom
Jézus színeváltozásáról Máté 17,1-9, Márk 9,2-10, Lukács  9,28-39 számol be. Azonban csak arról írnak, hogy Jézus az apostolokat felvitte egy magas hegyre, a hegyet nem nevezik meg. Jeruzsálemi szent Cirill (347) az első, aki a keresztelendőknek tartott katekézisében a Tábor hegyét nevezi meg a színeváltozás helyéül. Ekkor már állott itt egy szentély, az esemény emlékére. A VI. században már három templomról tudnak, a három sátort idézve, "építsünk három sátrat"  A piacenzai zarándok 570 körül mászta meg a hegyet, és ezt mondja: "Három bazilika áll fenn a hegyen, ott, ahol az egyik tanítványnak ez jutott eszébe: Építsünk itt három sátrat."
Különben a IX századig a hegyen remeték, szerzetesek laktak. A keresztesek idejében épült templomot és a helyet a bencésekre biz ták. Azonban mindez romba dőlt. A XIII században katonai erődítmény volt. Néhány évszázadig elhagyott volt a hely. Közben a a ferencesek Názáretből kijártak misézni a Színeváltozás ünnepén. 1631-ben a ferencesek megkapták a helyet és újra három kis oratórium épült, de sokáig nehézkes volt a szent hely megközelítése.
A ma látható, impozáns templom A. Barluzzi tervei alapján épült 1924-ben. Ez uralja az egész környezetet, amit nagyon barátságosan alakítottak ki. Dús növényzet, fák, szép virágok díszítik a környéket. A templom két oldalán kilátó van, ahonnan messze el lehet látni. Szép és termékeny vidék. Gondozott szántóföldek, ültetvények, és még néhány víztároló is látszik innen felülről.
Bent a templomban csodák csodája épp magyar mise folyik, egy magyar zarándok csoport van bent. Hátul, két felől két kápolna van Illés és Mózes tiszteletére. A templom apszisát nagy mozaik díszíti, ami Jézus színeváltozását ábrázolja.
Mi este hat órakor miséztünk, amikor már minden elcsendesedett és a zarándokok hada is elvonult. Így szép nyugodtan végezhettük el. Nekünk is megadatott az érzés: "Uram, jó nekünk itt lenni."
A ferences testvérek nagy szeretettel, barátságosan fogadtak és nem utolsó sorban ízletes vacsorával vártak. Az ebédlő erkélyéről csodálatos volt, esti fényben látni a környéket.
Jelenleg két ferences lakik itt és dolgozik a szentély szolgálatában. A ferences kusztódia újabban itt gyógyulni vágyó drogosokkal is foglalkozik, vagy legalább is otthont ad a Mondo X-nek. Ők segítenek a testvéreknek, különösen a kerti munkában, ami nem kis erőfeszítést jelent.
Bővebben a helyről:
Honlap: http://198.62.75.4/www1/ofm/san/TAB00mn.html