2011. január 15., szombat

Szentföldi Hírek

[ar] [en] [fr] [it]


A HOLY LAND COORDINATION a püspöki konferenciák szervezete, amelynek feladata a Szentföld javát szolgálni. A püspökök évente összegyűlnek Jeruzsálemben, az aktuális témák megvitatására.

Interjú Shekh Ibrahim Khadil-al jeruzsálemi főmufti gazdasági helyettesével, aki elitéli az Alexandriában történt vérengzést.

P. Michele Mazzeo előadást tartott a jeruzsálemi Biblikus Intézet meghivására a legújabb könyvéről, a Jelenések könyve kommentárjáról.

Az izraeli tursztikai minisztérium kiadványa "a Szűzanya nyomában" cimmel. Ein Karemben mutattál be a kiadványt,amellyel a zarándoklatokat szeretnék előmozditani.

2011. január 9., vasárnap

Szentföldi Hírek

[ar] [en] [fr] [it] [pt]



Betlehemben a Katolikusok Urunk megjelenésének ünnepét ülték, az ortodox keresztények pedig Karácsonyt ünnepeltek.
A kopt keresztények fájdalma, a keresztények fájdalma. Az Alexandriában
megölt keresztényekre emlékeztek.
Az "Effeta" hallássérült intézet gyermekei előadása Betlehemben.
Betlehemben gyermek kórházat avattak, amely egyetlen ilyen intézmény Palesztinában.

2011. január 5., szerda

A Barlang

Az angyali üdvözlet barlangja előtt már jártunk. Az előtte álló oltáron mutattuk be a szentmisét, de csak most vettük szemügyre részletesen. A mai modern bazilika Mária háza helye fölé épült. Az ásatások bizonyítják a barlang és a hely hitelességét, azt a tényt, hogy Jézus idejében ez a hely lakott terület volt. A 2-3 századból származó töredékeken feliratokat találtak, amelyek bizonyítják, hogy itt tisztelték a Szűzanyát. Egyik feliraton ez áll: "XE MARIA", amit a régészek Khaire Maria, "Üdvözlégy Máriá"-nak olvasnak. Ma, az altemplomban csak a barlang látható. Maga a ház nincs ott. A barlang előtti téren állhatott Mária háza. 670-ben egy Arkulf nevű zarándok ezt jegyezte fel, hogy " ott épült az a a ház, amelyben a főangyal belépett a Szent Szűzhöz." A hagyomány szerint a házat angyalok vitték át az olaszországi Lorettoba, ahol ma is láthatók ezek a szent falak. A feltűnő, hogy a falakból vett geológiai minták igazolják, hogy  a kövek Názáret környékéről származnak, mert megegyeznek a názáreti barlang geológiai mintáival. Nem rég vásároltam egy könyvet Michel Hesemann-tól: Názáreti Jézus, amelyet szívesen ajánlok bárkinek. Az író a könyv lapjain (31-34 oldal) egy 13. századból származó vatikáni dokumentumra  hivatkozva állítja, hogy  nem angyalokról van szó, hanem az Angeloi család vitte át a szent ház köveit a Szent Földről, Olaszországba. Ez szerint a család egyik hozomány levele említi: "a szent kövek, melyeket Isten Szűz anyjának, Nagyasszonyunknak házából hoztak el." Így a család nevéből, Angeloi tévesen következtettek volna arra, hogy angyalokról van szó, és így alakult ki a hagyomány, hogy angyalok vitték át a házat.

Olaszul böven olvasható a templomról és környékéről a bazilika honlapján.

2011. január 3., hétfő

Az Angyali Üdvözlet Temploma

Názáret látképe
Már reggel összecsomagoltunk, mert délben indulunk tovább. A csomagjainkat egy nagy terembe vittük. Azonban a  délelőttöt még Názáretben töltöttük. Most tüzetesebben megnézhettük a bazilikát. A templom előtt meghallgattuk a történetét.
Mária háza helyére épült. Szent Jeromos keveset ír a helyről. Valószínű zsidó keresztények éltek itt, akik Mária háza helyére egy "domus ecclesie"-t, házi templomot építhettek.  Mikor a Tibériásból való József, a zsidó pap és konvertita Konstantin császártól megbízást kapott arra, hogy Galileában keresztény templomokat építsen, Názáret ahhoz a négy városhoz tartozott, amelyek különösen ellenséges lelkületűek voltak: ,,Senki sem tudott ott templomot építeni, mert lakóik között sem görög, sem szamaritánus, sem keresztény nem volt. Ez elsôsorban Tibériásra, Szefforiszra, Názáretre és Kafarnaumra jellemzô, mert ezek a városok kínosan ügyeltek arra, hogy egyetlen idegen le ne telepedhessék közöttük'' (Epiphaniusz, Adv. Haereses 30, 11).
 Euszébiosz (339) egyháztörténetében idézi a Jeruzsálembôl való Julius Africanus (+240 után) állítását, amely szerint Názáretben még élnek az Úr rokonai. Euszébiosz, miután elmondta, hogy nagy Heródes hogyan semmisítette meg az összes hivatalos zsidó nemzetségtáblákat, hogy így palástolja a maga idúmeus származását, ezt írja: ,,Néhányan mégis maradtak, akik azzal dicsekedhettek, hogy megôrizték származásuk névjegyzékét, akár úgy, hogy emlékezetbôl tudták, akár magánfeljegyzések alapján. Hozzájuk tartoztak azok is, akik a Megváltó családjához tartoztak, és ezért 'az Úr rokonai'-nak hívták ôket. Ezek Názáret és Kaukab helységekbôl származtak, és szétszóródtak az ország egyéb területeire, és a nemzetségtáblákat részben emlékezetben, részben családi könyvekben, amennyire csak tudták, megôrizték'' (Hist. eccl. 1, 7).

Megnyugtató valószínűséggel elfogadhatjuk, hogy az ,,Úr rokonai'' alkották Názáretben a keresztény közösség magvát, és gondosan ápolták a hely hagyományait. Egy zsidókeresztény istentiszteleti hely, egy ,,zsinagógatemplom'' felfedezése a 2--3. századból azon a területen, amelyet a hagyomány az Angyali Üdvözlet helyének tart, ezt a valószínűséget a bizonyosság szintjére emeli.
Konstantin császár uralkodása alatt Názáretnek is ki kellett tárnia kapuit az idegenek elôtt. De még sokáig a zsidók képezték a lakosság zömét, ahogy errôl 570 körül a piacenzai zarándok értesít, jóllehet 460 táján már a püspöki székhelyek között tartják számon Názáretet. A zarándoknak megmutatták Názáretben a régi zsinagógát és az Angyali Üdvözlet templomát: ,,Szűz Mária háza bazilika lett''. A piacenzai zarándok ezt jegyezte fel: " Akkor Názáret városába értünk, ahol sok csoda történt. Ebben a városban a zsidó nők figyelemre méltóak, mert náluk szebbeket nem lehet találni az egész vidéken, s azt mondják, hogy szépségüket Szűz Máriának köszönhetik; azt mondják, hogy az ő rokonai, s mig a zsidók nem szeretik a keresztényeket, ők nagyon szeretik őket."
A galliai püspök, Arkulf (670) leírása szerint a templom oda épült, ,,ahol az a ház állt, amelybe az arkangyal belépett Szűz Máriához''. Ezek szerint az angyali üdvözlet házban történt és nem barlangban.

Az ásatások szabaddá tették néhány faltöredékét annak a bizánci bazilikának, amelynek pompájáról a piacenzai zarándok ír. A feltárt mozaiktöredékek és a más templomokkal való összehasonlítás arra a következtetésre juttatta a kutatókat, hogy ezt az épületet az 5. század elsô felében emelték.
614-ben II. Koszroesz perzsa király pusztító seregeivel betört Palesztinába, és a zsidók lelkesen csatlakoztak a hódítóhoz: ,,Amikor Koszroesz Jeruzsálem felé vette az útját, a zsidók hozzá csatlakoztak -- ahányan csak Tibériásban, Galilea hegyei közt, Názáretben és a környéken laktak -- és segítettek a perzsáknak a templomok lerombolásában és a keresztények meggyilkolásában'' (Eutychii, Annales 212 c.).
A következô években Hérakliusz császár legyôzte a perzsákat, és félelmetes bosszút állt a palesztinai zsidókon. A 629--630-as év a zsidó Názáret pusztulásának évét jelentette.
Amikor a keresztesek a XI. században Názáretbe jöttek, megtalálták az Angyali Üdvözlet templomának a romjait, és rövid idô alatt új templomot emeltek a romok helyére. Ennek az alapfalait is sikerült feltárni az 1955-ös ásatásoknál. A keresztesek által épített bazilika nagyobb volt, ezért egészen magába zárta a régi templom romjait.1263-ban Bibarsz szultán lerombolta a keresztesek Angyali Üdvözlet-templomát. Ismét csak a barlang maradt látható tanú a romok alatt. A ferencesek hosszas fáradozás után 1730-ban kaptak engedélyt a törököktôl, hogy a romokból a grotta fölé új templomot építhessenek. De mindössze hat hónapot kaptak a templom építésére! Azért hat hónapot, mert akkoriban ennyi idôt kellett a mekkai zarándoklatra szánni. A nagy sietségben a régi templom romjai fölé keresztbe építették az új templomot, s az Angyali Üdvözlet barlangja lett a templom kriptája, amelyhez széles márvány lépcsô vezetett.
Ezt a ferencesek által hirtelen felépített szükségtemplomot 1954-ben lebontották, hogy helyet készítsenek egy méltó, a keresztesek bazilikájával nagyjából azonos méretűre tervezett bazilika számára, ami 1969-ben meg is épült.

2010. december 29., szerda

Názáret 2010

A csatolt videó Názáretben készült a szentföldi zarándoklatunkon. A rózsafüzér végén elhangzott arab ének hallható. A kép minősége nem túl jó, de a hangulat megízlelésére gondolom megfelel.