Megtalálhatták Jézus gyermekkori otthonát
Az izraeli Názáretben dolgozó régészek azonosították
azt az első században használt kőépületet, amelyben – egyes források és
kutatási eredmények szerint – a szent család, József, Mária és Jézus
élhetett. A Múlt-kor.hu összeállítását közöljük.
A
kutatók nem állítják egyértelműen, hogy ebben az épületben cseperedett
fel a Megváltó, ám a régészeti bizonyítékok szerint könnyen
elképzelhető, hogy így történt.
A sziklás domboldalba vájt kőház körül még az 1880-as években
názáreti nővérek utasítására végeztek ásatásokat. A dél-angliai Readingi
Egyetem munkatársa, Ken Dark vezette kutatócsoport most az első
századra datálta az épületet, s megállapította, hogy ez az a ház,
amelyről a Jézus halála után évszázadokkal élt helyi lakosok meg voltak
győződve, hogy a Megváltó gyermekkori otthona volt. A régészeti leletek
alapján nem lehet megcáfolhatatlanul azt állítani, hogy Krisztus ebben a
házban nevelkedett, azonban Dark szerint kizárni sem lehet.
A szakemberek megállapították, hogy évszázadokkal Jézus halálát
követően, a bizánci korban (tehát még a hetedik századi arab hódítás
előtt) mozaikokkal dekorálták az épület falait, s egy templomot
építettek fölé, hogy megvédjék. A középkorra a Szent József-templom elég
rossz állapotba került, a 12. században a keresztesek újították fel. A
kutató szerint ez a legfőbb bizonyíték arra, hogy mind a bizánci, mind a
keresztes időkben Jézus gyermekkori otthonának (illetve Szent József
egykori ácsműhelyének) tekintették a templom alatti épületet.
Egészen a közelmúltig az első századra datálható régészeti leletek
csupán sírokból kerültek elő, azonban az elmúlt években két épületet is
felfedeztek, amelyek bizonyíthatóan ebből az időszakból valók. Az
1880-as évek ásatásai után 1936-ban fordult a figyelem ismét az épület
felé, amikor Henri Senès építészből lett jezsuita szerzetes érkezett a
helyszínre, hogy alaposan feltérképezze az apácák munkálatai utáni
állapotokat. Kutatását azonban nem publikálta, így e munka sokak számára
ismeretlen maradt.
2006-ban láttak ismét munkához az – ekkor már – hivatásos régészek,
akiknek mindkét korábbi feltárásról készült beszámoló a rendelkezésükre
állt. A szakembereknek végül sikerült rekonstruálni az épület
változásait az első századtól egészen napjainkig.
Lakóházból szentély
A leletek között olyan tárgyakat találtak – például törött
főzőedényeket, fonáshoz használt orsót, illetve egyéb, mészkőből készült
edényeket –, amelyek arra engednek következtetni, hogy egy család
élhetett itt az első században, vélik a régészek. Dark szerint a
mészkőből készült tárgyak alapján biztosra lehet venni, hogy egy zsidó
család élhetett az épületben, ugyanis a zsidók hite szerint a mészkő nem
lehet tisztátalan.
A völgyre néző, domboldalba vájt házban több szoba is helyet kapott,
azonban csak az a helyiség maradt meg teljes épségben, amely az udvarról
nyílott. Itt még az eredeti, krétából készült padló is fennmaradt.
Miután valamikor az első században elhagyták lakói, az épületet először
tárolóként, majd temetkezésre használták. Később két sírt építettek az
elhagyott ház mellé. Az épület, valamint a két sír fölé, illetve köré
épített templom a nyolcadik századig volt használatban, a 13. században
pedig porig égett. Az egykori lakóháznak azonban nem esett baja.
A régészeti bizonyítékok mellett az Adomnàn, a skót Iona-szigeti
kolostor apátja által 670 körül írott, Arculf frank püspök zarándoklatán
alapuló szöveg is alátámasztja az elméletet: „a templom egykoron ház
volt, melyben az Úr a gyermekkorát töltötte”. Az épület melletti sírt a
keresztesek Szent József végső nyughelyeként tisztelték, azonban nem
valószínű, hogy Jézus nevelőapja itt nyugodott volna, ugyanis a sír
jóval később épült.
Milyen volt akkoriban Názáret?
A rómaiak már a Krisztus előtti 1. században kiterjesztették
hatalmukat Izraelre, azonban a régészeti bizonyítékok szerint Róma
növekvő befolyása ellenére a Názáretben és környékén élők elutasították a
romanizálódást. A városhoz közeli, Nahal Zippori nevű völgy északi
részén, a római Sepphoris város közelében élők jóval fogékonyabbak
voltak a római kultúrára, mint a délebbi názáretiek. „Mindez arra utal,
hogy Názáret környékén szokatlanul erős volt a Róma-ellenes hangulat,
valamint a zsidó identitás” – mondta Dark.
Fotó: Múlt-kor.hu
Magyar Kurír