2013. szeptember 19., csütörtök

Szent Kereszt Felmagasztalása


A kereszt amely megvált

Az idei szeptember 14. reggele különlegesen is nyugodt volt. Ugyanerre a napra esett a zsidó naptár szerinti Yom Kippur, a kiengesztelődés nagy napja, amikor a zsidók  a bűneik bocsánatát kérik Istentől és embertársaiktól... valamint a Szent Kereszt felmagasztalásának a keresztény ünnepe, az út, amelyen keresztül a názáreti Jézus a vállára vette az emberiség bűneit.
A kihalt utcák szinte üresek voltak. Az a kevés zsidó, akik csendben mégis kint jártak fehérbe öltöztek, a lélek tisztaságát jelképezve, amelyet a zsidó új év, Rosh Hashana, valamint a Yom Kippur időszakában magukra öltöttek
A Szentföldi Kusztódia ferences testvérei a szokásos öltözetükben vonultak a Szent Sírhoz. Itt a Mária Magdolna kápolnától körmenetben vitték a Szent kereszt ereklyét a Kálváriára, ahol kétezer évvel ezelőtt a Megváltó függött ezen a fán. A szentmisét az új vikárius fr. Dobromir Jasztal celebrálta, aki a prédikációjában kiemelte, hogy a Kereszt titkában, a legmélyebb megaláztatás, a "Megváltás eszközévé" vált
 A Szent Kereszt felmagasztalása 335-re nyúlik vissza, amikor szeptember 13.-14-én ünnepelték a konstantini bazilika felszentelését. Az ünnep egyben emlékeztet arra, hogy 628-ban sikerült visszaszerezni a a hiteles Keresztet, amely a perzsák kezébe került. A Keresztet szent Ilona császárnő, nagy Konstantin édesanyja találta meg a szentföldi zarándoklata idején.
Fr. Dobromir a Keresztről szóló prédikációját a pápát idézve fejezte be: " Kívánom nektek, hogy ezeknek a napoknak a kegyelmei után, legyen meg a bátorságotok, hogy az Úr jelenlétében járjatok, az Úr Keresztjével, hogy építsétek az Egyházat, amelyet az Úr a Kálvárián kiontott vérére alapozott és megvalljátok az egyedüli dicsőséget:, a megfeszített Krisztust. Így fog az Egyház előre menni."
A szentmise bemutatása után a hívek kifejezték hódolatukat a szent Kereszt ereklyéje előtt, és visszakísérték a Mária Magdolna oltárához. Útközben elhaladtak az üres sír előtt, amely épp üressége miatt továbbra is a Szent Kereszt titkának végső értelme.



2013. szeptember 4., szerda

A Szűzanya születése

A jeruzsálemi szent Anna templom, a szent István kapu közelében található. A hagyomány szerint itt állott a Szűzanya szüleinek, szent Annának és Joakimnak a háza. A Szentírás nem említi az Úr Jézus nagyszüleit, csak a hagyomány beszél róluk. Mindezek ellenére a templom környékén bibliai helyeken járunk, ugyanis itt tárták fel a Bethezda fürdőt, amelyről szent János evangélista beszél (Jn 5,1-9). Hadrianus császár a II században pogány templomot épített ide. A bizánci korban (5. század) a Szűzanya tiszteletére emeltek templomot, amelyet a perzsa invázió (614) lerombolt. 1140-ben a keresztesek a romok helyén építették fel a Szent Anna tiszteletére szentelt templomot. Saladin szultán korán iskolává alakította át. 1865-ig volt muzulmán kézen, amikor a francia kormánynak ajándékozták. 1878-tól a Fehér Atyák nevű, missziós rend gondozza a templomot. A templomban, bal oldalt egy barlangszerű mélyedés látható. A hagyomány szerint itt született a Szűzanya. A kijárat közelében egy márvány szobor szent Annát és a gyermek Máriát ábrázolja. A szent Anna és Joakim életéről szóló legenda itt olvasható.

2013. augusztus 16., péntek

Mária Mennybevétele

A Szűzanya elszenderedésének helye a Sion hegyén. Dormitio apátság.
Mária üres sirja a Sion hegy lábánál, a Getszemane kert közelében.

2013. augusztus 3., szombat

A Tábor hegye

A Tábor hegy látványa mindig mély benyomást tesz, még akkor is hogyha távolról szemléljük. Az ó-szövetségben is gyakran emlegetett hely. 588 méter magas, így uralja az Ezdrelon síkságot. A III századtól Jézus színeváltozásának helyeként emlegetik, amelyről Márk 9,2-7 számol be. A hegyen épült templomot 1924-ben építették, Barluzzi, olasz építész tervei alapján. 1964-ben VI Pál pápa is meglátogatta ezt a szent helyet.

2013. június 13., csütörtök

Salamon medencéi

Néhány kilométerre a a betlehemi születés templomától található Salamon király fürdője. Három, hatalmas medencéről van szó, amely az Ó-korban vízzel látta el Jeruzsálemet. 8 méter mély és 120 méter hosszú mindegyik, amelyek képesek 200 millió köbméter vizet befogadni. Egy nagyon alaposan megépített csatorna rendszer vezette be a vizet Jeruzsálembe, valamint a római korban a szomszédos Heródiumba,Nagy Heródes palotájába. A nevét az Ó-szövetségből kapta, ahol Salamon király ezt mondja:"Nagy munkálatokba kezdtem, és medencéket építettem, erdei növények öntözésére." LUAY AYYAD betlehemi idegenvezető elmondja, hogy Josefus Flavius említi ezeket a medencéket: Salamon király hajnalonként, testőrsége kíséretében szívesen sétált itt a fák között. ELHAM ALAMA a Murad kastély gondnoka arról beszél, hogy a török időkben Krisztus után 1600-ban erődöt építettek, hogy az ellenségtől megvédjék a forrásokat. Nem messze innen található egy női kolostor. A hagyomány szerint ez a környék ihlette az Énekek énekét

2013. június 12., szerda

A VII állomás restaurálása

1875 óta a keresztút VII állomás (Jézus másodszor esik el a kereszt alatt) a szentföldi ferencesek tulajdonában van. engyel restaurátoroknak köszönhetően nagy arányú felújításon esett át a kápolna oltára. Az oltár a 800 években készült és francia adomány. Az oltárképet Francois Lafon, francia művész festette. A restaurálási munkálatokat Krakkóban végezte Aleksander Piotrowski és Jézus szíve ünnepén került vissza régi helyére. Ezen a helyen állott a Nehemiás próféta által emlegetett "Régi kapu", amit a keresztény hagyomány úgy tartott számon, hogy Jézus itt hagyta el a várost. Húsz évvel ezelőtt a kápolnát kibővítették a szomszédos raktár helyiség átalakításával.

2013. június 4., kedd

Úr Napja a Szent Sir bazilikában

Jézus bennünket is képes megváltoztatni, úgy ahogyan a kenyér és a bor az ő testévé és vérévé változik a szentmisében.